יריד חקר בקריית מלאכי: תלמידים הציגו מחקר על זיהום נחל האלה והשפעת שיבוט חיידקים

40 פרויקטים מתחום המדע, הטכנולוגיה והחברה שנערכו בבתי הספר והגנים בעיר הוצגו ביריד STEM וחקר שהתקיים במרכז המדעים קריית מלאכי. "הפרויקטים מבטאים את גישת הסטאם אותה אנחנו מקדמים במערכת החינוך" אמרה טליה קורנפלד, מנהלת מרכז מדעים


מדענים כבר בגיל צעיר: שיתוף פעולה בין האקדמית אחוה למרכז המדעים בקריית מלאכי הוליד פרויקט חקר עירוני מדעי בו משתתפים מאות תלמידות ותלמידים המתנסים כבר בחטיבת הביניים בניסויים מדעיים, חקר, איסוף נתונים והסקת מסקנות. ביום שני שעבר התקיים אירוע השיא במרכז המדעים, זו השנה השנייה. כ-170 תלמידים בכיתות ה' וכיתות ט' הציגו את המחקר בפני המבקרים, ההורים והצוותים המקצועיים.

שיתוף הפעולה בין מרכז המדעים בקריית מלאכי בשיתוף עם המחלקה להוראת המדעים באקדמית אחוה נמשך לאורך כל שנת הלימודים וקיבל את השם 'חקר עירוני'. במסגרת הפרויקט, ליוו הסטודנטים מהאקדמית אחוה את התלמידים החל משלב בחירת שאלת מחקר, דרך כתיבת סקירה ספרותית, תכנון, איסוף ועיבוד נתונים ועד כתיבת דיון והסקת מסקנות. הניסויים בוצעו ב-"מייקר-ספייס" החדש שהוקם השנה במרכז המדעים. בתי הספר המשתתפים בחקר היישובי הם: אלי כהן, נצח ישראל, אחוות אחים והתיכונים אמית ודרכא. אחד הפרויקטים המעניינים היו בניית מושבה על מאדים ולשם כך בנו התלמידים מגורים מותאמים, מתקני אנרגיה ומים ייעודיים.

במרכז התוכנית השנה, חקרו התלמידים את נושא הקיימות והשמירה על כדור הארץ - נושא שנמצא בימים אלו בכותרות. נושא זה נלמד במקביל גם בעשרה גנים בעיר, בהם התקיימה למידה פעילה שכללה תצפיות, ניסויים, תיעוד ובניית דגמים מדעיים, בהובלתן של סטודנטיות מהמחלקה לגיל הרך באקדמית אחוה.

באירוע השיא השתתפו מאות מתושבי העיר שהתרשמו והתפעלו מהמחקר המעמיק שהציגו הילדים. עוד השתתפו: נשיאת האקדמית אחוה פרופ׳ יפעת ביטון, ראש העיר אליהו זהר, פרופ' אורית אבידב-אונגר דיקן בי"ס לחינוך באחוה, ד"ר אבי אדרי מנהל אגף החינוך בקריית מלאכי, ד"ר עדנה נהון קריסטל - מובילת הפרויקט מטעם המכללה ושולי שיר מנהלת אקוסיסטם ומיומנויות המאה ה-21.

ד"ר עדנה נהון-קריסטל, מהאקדמית אחוה, סיפרה כי הסטודנטים והתלמידים עסקו בנושאים כמו איכות המים בקריית מלאכי, השפעת השיבוט בחיידקים על איכות החיים בכדור הארץ ובחלל, המצאות חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה באשפה, זיהום בנחל האלה העובר בסמוך לקריית מלאכי ונושאים נוספים. "חקר בנושאים אלה תורם למודעות של התלמידים ולשמירה על איכות הסביבה בעיר ועל משאבי כדור הארץ, מוביל למעורבות ותחושת אכפתיות". טליה קורנפלד, מנהלת מרכז מדעים סיפרה שיריד החקר הביא לידי ביטוי באופן בולט שינויים שחלים בעיר ביניהם: שיתוף פעולה בין בתי הספר, יצירת קהילות מורים,

מעורבות הורים ועשייה חדשנית במערכת החינוך.  "הפרויקטים שראיתם ביריד מייצגים דרך למידה אחרת המשלבת חוכמת ראש וידיים שבה התלמידים חוקרים, יוזמים ויוצרים בכוחות עצמם".

פרויקטים נוספים שהוצגו ביריד היו:

  • "לוקחים את הפסולת בידיים"- תלמידות מכיתה ח' בגימנסיה דרכא מובילות קמפיין ללקיחת אחריות על הפסולת האישית במרחב הציבורי.
  • נבחרות PBL מבתי הספר: אלי כהן, נצח ישראל ודרכא הציגו את הפרויקטים שעסקו בערכים, שמירת כדור הארץ וכתיבת ספר אישי.\
  • נבחרת רובוטיקה של גימנסיה דרכא הציגה ביצועי רובוט על הזירה.

תוכנית נוספת שסייעה לתלמידים לחזק מיומנויות אישיות כמו חשיבה יצירתית, גמישה, מסועפת וביקורתית עסקה בהשפעת אלכוהול על המוח, השפעת הסטרס והקשר בין שמירת סוד ותחושת חולי.  בתוכנית זו השתתפו תלמידי כיתות ז' בגימנסיה דרכא בעיר, בעזרת סטודנטים להוראת הספרות באקדמית אחוה. את שני הפרויקט הובילו יחדיו ד"ר נהון-קריסטל וד"ר יעל שגב מהאקדמית אחוה.

נשיאת האקדמית אחוה, פרופ׳ יפעת ביטון, שנולדה וגדלה בקריית מלאכי, סיפרה כי היא מתרגשת לראות את תוצרי החקר של התלמידים והתלמידות בייחוד לאור העובדה כי מדובר בעיר הולדתה. ״אני רוצה שתדעו שהשמיים הם הגבול עבורכם, אני גאה בכם ובטוחה שעוד תגיעו רחוק״, סיכמה פרופ׳ ביטון. 

ראש העיר קריית מלאכי אליהו זהר אמר ביריד כי "העולם עובר מהפכה ענקית בכל התחומים. כל יום אנו מתבשרים על פיתוח חדש והקצב הוא מסחרר. אני גאה בכך שתלמידי קריית מלאכי יוזמים ומובילים תחומי חקר מרתקים. הם העתיד שלנו".

 צילום: עיריית קריית מלאכי / יח"צ